Flisans Pyssel

Välkommen till min blogg! Här kommer det laddas upp pyssel-tips och inspiration. Jag stickar, bakar, pysslar, och försöker hela tiden lära mig nya saker att arbeta med. Och självklart kommer jag dela med mig av alla mina idéer! Hoppas ni tycker om den!

Flätat pannband med bubblor

Nu blir det väldigt mycket stickbeskrivningar som läggs upp. Men det är stickbeskrivningar som jag har samlat på mig mest av, och övrigt pysslande har fått läggas åt sidan ett tag på grund av kommande c-uppsatsskrivning på Universitetet. Eller "examensarbete" heter det för mig som går en hantverksutbildning.

I väntan på att jag ska få tid till lite pysslande så kommer här beskrivningen till ett pannband jag stickade i julklapp förra året.

Flätat pannband med bubblor


För mig gick det år lite över 50g av Eskimo garn, men det skilljer sig beroende på hur står man vill ha pannbandet.

Bubblorna görs på följande sätt: Sticka räta maskor i maskans förs främre, sedan bakre, sedan främre båge. Vänd och sticka dessa tre am, vänd och sticka dessa rm, vänd igen och sticka dessa am igen. Vänd, lyft över den yttersta maskan tillbaka på höger sticka, sticka de andra två rm. Lyft maska nr två över maska nr 1 (den som ligger längst ut på stickan), lyft maska nr 3 över maska nr 1.


Lägg upp 18 maskor av Eskimo (garn), eller likvärdigt, på stickor nr.6
Varv 1: 4 rm, 10 am, 4 rm
Varv 2: räta maskor
Varv 3: 4 rm, 10 am, 4 rm
Varv 4: räta maskor
Varv 5: 4 rm, 10 am, 4 rm
Varv 6 (nu bildas flätan): 4 rm. Lägg upp nästa 5 m på en hjälpsticka (jag använde mig av en strumsticka nr.6, huvudsaken är att det går att ta av och på maskorna från samma håll, alltså; att det inte finns ett stopp i ena änden). Lägg hjälpstickan framför arbetet, och sticka nästa fem av de slätstickade maskorna på ordinarie sticka. Ta nu och sticka de 5 m som sitter på hjälpstickan, rm, börja från höger på hjälpstickan. Dra åt tråden. Sticka de sista 4 m.
*Varv 7: 4 rm, 10 am, 4 rm
Varv 8: räta maskor
Varv 9: 4 rm, 10 am, 4 rm
Varv 10: räta maskor
Varv 11: 4 rm, 10 am, 4 rm
Varv 12: 2 rm, sticka en ’Bubbla’, sticka 12 rm, gör ’Bubbla’, sticka 2 rm.
Varv 13: 4 rm, 10 am, 4 rm
Varv 14: räta maskor
Varv 15: 4 rm, 10 am, 4 rm
Varv 16: räta maskor
Varv 17: 4 rm, 10 am, 4 rm
Varv 18: 4 rm. Lägg upp nästa 5 m på en hjälpstickan. Lägg hjälpstickan framför arbetet, och sticka nästa fem av de slätstickade maskorna på ordinarie sticka. Ta nu och sticka de 5 m som sitter på hjälpstickan, rm, börja från höger på hjälpstickan. Dra åt tråden. Sticka de sista 4 m.*
Upprepa varv *7-18* Tills pannbandet nått önskad längd. Avmaska då och sy ihop.

Det går även att både göra pannbandet bredare och smalare. Huvudsaken är att det alltid är ett jämnt antal maskor.

Om någon undrar använde jag mig av Naturgarn Viking nr.654.

Lycka till!

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: