Flisans Pyssel

Välkommen till min blogg! Här kommer det laddas upp pyssel-tips och inspiration. Jag stickar, bakar, pysslar, och försöker hela tiden lära mig nya saker att arbeta med. Och självklart kommer jag dela med mig av alla mina idéer! Hoppas ni tycker om den!

Saffransbullar med mandelmassa och vit choklad

Förra helgen var det andra advent, och hemma hos oss hade vi julbakning... eller ja, "vi" var nog en överdrift. Jag blev sjuk och ville därför inte kladda ner bullarna. Så jag hittade på receptet, och lutade mig sedan tillbaka i en skön stol medan jag dirigerade sambon som fick göra allt. Men det hade ju också sina fördelar då han är kockutbildad och fick bullarna att inte bara bli goda, utan jätte fina också!
Tänkte dela med mig av receptet vi kom på!

Saffransbullar med mandelmassa och vit choklad
ca 60 st


Deg:
1 paket jäst för söta degar
100 g smör
6 dl mjölk
1 dl socker
2 krm salt
2 paket saffran
15 dl vetemjöl

Fyllning:
50 g vit choklad
200g riven mandelmassa (Fast ju mer desto bättre så klart! Och de gäller både chokladen och mandelmassan!)
Smält smör

Pensling:
2 uppvispade ägg

Topping:
50 g vit choklad

Gör så här:
Smula jästen i en bunke (eller om du använder torrjäst, blanda ner jästen med de torra ingredienserna). Smält smöret och tillsätt mjölken. Se till så att det blir fingervarmt, 37°C, det kan behövas värmas upp. Häll smör/mjölken över jästen och rör om så att jästen löser sig.
Blanda alla torra ingredienser i en skål och häll sedan ner det med vätskan. Arbeta degen smidig tills degen släpper bunkens kanter. Låt degen jäsa under bakduk  i 30 min.
Kavla ut degen i två omgångar och pensla sedan med smält smör. Strö över mandelmassan och 50  vit choklad. Rulla ihop degen och dela den i ca 60 bitar som sedan läggs i bullformar.
Låt bullarna jäsa under bakduk 20 min. Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda sedan bullarna mitt i ugnen i 250°C, 5-8 min, alla ugnar är olika, så ha koll på bullarna och ta ut dem när de fått lite färg. När de tas ut strö över 50 g vit choklad och låt dem sedan svalna.

Hoppas det smakar!
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Effie
skriven :

För det första: Snygg design!
För det andra: Ta med en bulle åt mig vill du!