Flisans Pyssel

Välkommen till min blogg! Här kommer det laddas upp pyssel-tips och inspiration. Jag stickar, bakar, pysslar, och försöker hela tiden lära mig nya saker att arbeta med. Och självklart kommer jag dela med mig av alla mina idéer! Hoppas ni tycker om den!

Grön tomatmarmelad med ingefära

Hej!
Nu var det ett bra tag sedan jag uppdaterade bloggen, så det är hög tid nu när sommaren äntligen börjar lugna ner sig.

Den mesta tiden av sommaren har jag spenderat i växthus. Och i växthus med tomatodlingar blir det mycket gröna tomater över. Därför bestämde jag mig för att testa att göra grön tomatmarmelad. Men som vanligt kan jag inte hålla mig till ett recept, utan börjar experimentera tills jag får ihop något eget. Så här kommer mitt recept på grön tomatmarmelad med ingefära

Grön tomatmarmelad med ingefära

1,5 kg Gröna tomater
1,5 citroner
1,5 dl vatten
1 kg syltsocker
3 msk riven torkad ingefära

Skiva tomaterna och citronerna i bitar. Lägg i en tjockbottnad kastrull tillsammans med vattnet, syltsockret och ingefäran. Koka i 15 minuter och glöm inte att skumma av marmeladen medan den kokar. När tomaterna och citronen kokts mjuka, ta och mixa dem med en stavmixer för att slippa stora bitar i marmeladen.
Ta i Atamon för konservering.
Häll upp den färdiga marmeladen i rena burkar.

Tips: Häll upp den färdiga marmeladen i en rengjord tillbringare så är det lättare att hälla upp marmeladen i burkarna.

Hoppas det smakar!

 

 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: