Flisans Pyssel

Välkommen till min blogg! Här kommer det laddas upp pyssel-tips och inspiration. Jag stickar, bakar, pysslar, och försöker hela tiden lära mig nya saker att arbeta med. Och självklart kommer jag dela med mig av alla mina idéer! Hoppas ni tycker om den!

Surdegsknäckebröd

Sedan ett tag tillbaka har jag en surdeg på gång. Problemet med den är bara att den växer fortare än vad jag hinner använda den. Ett tag har jag letat efter någon bra recept på surdegsknäckebröd för att ha något att göra av degen med. Hittade dock aldrig något jag tyckte om, så jag gjorde ett eget recept istället. Tog lite av olika recept, ändrade helt, och gjorde något mitt i mellan.
Resultatet blev väldigt gott. Problemet är bara att allt hinner ätas upp på bara några dagar, bland annat för att jag sitter och små äter det som snacks medan jag pluggar.

Surdegsknäckebröd


Dag 1
1 dl Rågskikt
1 dl Vatten
1 dl Surdeg

Blanda ihop rågskikt, vatten och surdeg till en smet, och täck sedan bunken med en bakduk, men låt det vara en öppning kvar i. Låt stå till nästa dag. Jag brukar förvara bunken i skåpet över kylskåpet

Dag 2
1 dl Vatten
3 dl Vetemjöl
1,5 dl Dinkelmjöl
2,5 tsk Salt

Blanda ihop smeten från dagen innan med vattnet, vetemjölet, dinkelmjölet och saltet, så att det blir en fast deg. Låt stå under bakduk i 5 timmar.
Dela upp degen i mindre delar och kavla ut den. Lägg på en plåt med bakplåtspapper och nagga dem. Ta en matkniv, eller smörkniv, och skär brödet lätt i rutor.  

Grädda i 150 °C i ca 30min (15 min högt upp i ugnen, 15 minuter i nedre delen av ugnen), tills knäckebröden har blivit hårda och fått färg. Tiden kan ändra beroende på hur tunt knäckebrödet är kavlat, och på ugnens kvalitet.
Låt svalna.

Variera receptet genom att blanda i olika frön.

Hoppas det smakar!

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 mamma
skriven :

Hur gott knäckte som helst! Försvinnande gott!

Svar: Tack =)Jo, jag vet! Vi börjar få dåligt om surdegsgrund nu eftersom det äts så mycket knäckebröd hemma hos oss...
Flisans Pyssel