Flisans Pyssel

Välkommen till min blogg! Här kommer det laddas upp pyssel-tips och inspiration. Jag stickar, bakar, pysslar, och försöker hela tiden lära mig nya saker att arbeta med. Och självklart kommer jag dela med mig av alla mina idéer! Hoppas ni tycker om den!

Flätad babymössa

Nu kan jag inte hålla mig från att sticka längre. Trots bristen på kallt väder. Jag har börjat på ett par mysiga raggsockor till mig själv (för en gångs skull. Brukar sällan sticka till mig själv). Det mönstret kan jag dock inte lägga ut då jag fått det av en vän. Men med tiden hoppas jag på att jag kan lägga upp lite roliga mönster på skaftet till raggsockor, då jag sitter inne på några idéer som jag inte testat än.

För nu så kan jag istället lägga upp ett mönster på en babymössa som jag gav bort i present för ett år sedan.

Flätad babymössa

 

Som de många gånger då jag stickar, så stickade jag med restgarn och kan inte exakt säga hur mycket garn som gick åt. Men ca 100 g skulle jag tro.
Lägg upp 104 maskor med ett tunt garn på strumpstickor nr 2½.
Dela upp så att det är 26 maskor på vardera sticka.

Sticka 15 varv rätstickning (alla maskor räta).
Vänd arbetet ut och in, och sticka 12 varv rätstickning.
Fortsätt så här:
Varv  1: 4am, *8rm, 4am, 10rm*, upprepa *-* varvet ut.
Varv 2: Alla maskor räta
Varv  3: 4am, *8rm, 4am, 10rm*, upprepa *-* varvet ut.
Varv 4: Alla maskor räta
Varv  5: 4am, *8rm, 4am, 10rm*, upprepa *-* varvet ut.
Varv 6: Alla maskor räta
Varv  7: 4am, *8rm, 4am, 10rm*, upprepa *-* varvet ut.
Varv 8: *16 rm. Lägg upp nästa 5 m på en hjälpsticka (en strumpsticka i ungefär samma storlek). Lägg hjälpstickan framför arbetet, och sticka nästa fem maskorna på ordinarie sticka, rm. Ta nu och sticka de 5 m som sitter på hjälpstickan och börja från höger på hjälpstickan, rm. Dra åt tråden*. Upprepa *-* varvet ut.
Varv  9: 4am, *8rm, 4am, 10rm*, upprepa *-* varvet ut.
Varv 10: Alla maskor räta
Varv  11: 4am, *8rm, 4am, 10rm*, upprepa *-* varvet ut.
Varv 12: Alla maskor räta
Varv  13: 4am, *8rm, 4am, 10rm*, upprepa *-* varvet ut.
Varv 14: Alla maskor räta
Varv  15: 4am, *8rm, 4am, 10rm*, upprepa *-* varvet ut.
Varv 16: Alla maskor räta
Varv  17: 4am, *8rm, 4am, 10rm*, upprepa *-* varvet ut.
Varv 18: Alla maskor räta
Varv  19: 4am, *8rm, 4am, 10rm*, upprepa *-* varvet ut.
Varv 20: Alla maskor räta
Varv  21: 4am, *8rm, 4am, 10rm*, upprepa *-* varvet ut.
Varv 22: *16 rm. Lägg upp nästa 5 m på en hjälpsticka. Lägg hjälpstickan framför arbetet, och sticka nästa fem maskorna på ordinarie sticka, rm. Ta nu och sticka de 5 m som sitter på hjälpstickan och börja från höger på hjälpstickan, rm. Dra åt tråden*. Upprepa *-* varvet ut.
Upprepa varv 9-22 en gång till.
Sticka nu: Varv  1: 4am, *8rm, 4am, 10rm*, upprepa *-* varvet ut.
Varv 2: Alla maskor räta
Varv  3: 4am, *8rm, 4am, 10rm*, upprepa *-* varvet ut.
Därefter börjar minskningen genom att sticka ihop alla maskorna 2 och 2 i fem varv = tills det endast finns 3 maskor kvar. Dra åt tråden ordentligt under minskningen för att undvika håligheter i mössan (vilket hände för mig, men det var bara att ta fram tråd och sy ihop det lite fint).
Klipp av tråden och dra igenom de tre resterande maskorna och fäst på insidan av mössan.

Lycka till!

 

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: